miercuri, 19 martie 2008

Un film pe gustul regizorului, nu pe gustul publicului

Nae Caranfil s-a nascut in 1960 in Bucuresti. Absolvent al Institutului de Arta Teatrala si Cinematografica “I.L.Caragiale”, promotia 1984. Este regizorul filmului “Restul e tacere”. A exersat regia de teatru montand speclacole, a urmat Programul scenaristilor Europeni din cadrul “Flemish European Media Institute”. Scrie scenario pentru casa de productii franceza “Compagnie des images”. In 1992 realizeaza primul sau lung-metraj “E periculoso Sporgersi”. Continua in 1995 cu o comedie franco-romana “Asfalt Tango”. In 1998 scrie o coproductie franco-italiano-belgiana “Dolce par niente” care primeste si Premiul pentru Scenariu la Namur in acelasi an, iar in 2002 o comedie neagra “Filantropica” care primeste premii la Wiesbaden, Mons, Wurtzburg, Bratislava, Newport Beach si Atena.

· Care a fost primul film regizat de dumneavoastra? Primul film regizat a castigat si premii?
Nae Caranfil: “Frumos e in septembrie la Venetia” este filmul meu de student care a castigat premii in tara si in strainatate la Tours in 1985.

· Cat timp ati lucrat la filmul “Restul e tacere” ? Cand v-ati apucat de el?
Nae Caranfil: Din '88 am inceput sa lucrez la acest film, din '88 cand am inceput sa scriu scenariul, 20 de ani dar n-am lucrat la acest film zi de zi 20 de ani, am mai facut patru alte filme, din cand in cand reluam ideea de a gasi finatare pentru filmul respectiv si invariabil esuam pana la ultima incercare care a fost incununata de success.


Cel mai scump film de dupa 1989


· Care este “firul rosu” al filmului?
Nae Caranfil: "Restul e tacere" este povestea unui tanar care devine autor de film intr-un moment in care notiunea de "film" abia incepea sa se definitiveze. Talentul tanarului si banii unui alt personaj vor crea o productie cinematografica, o reconstituire gigantica a Razboiului de Independenta din 1877.

· Cum ati ales actorii din film?
Nae Caranfil: Pe Marius Florea Vizante l-am ales sa fie actor principal inca de acum 20 de ani de cand am inceput sa lucrez la film, avea 19 ani pe atunci. Juca bine, mi-a demonstrate asta la probe si in plus, am mai colaborat inca de doua ori cu el. Iar pe restul i-am ales in ultimii ani.

· Ce suma a fost investita in acest film?
Nae Caranfil: Se spune ca este cel mai scump film de dupa 1989, intr-adevar am investit 2,4 milioane euro, dar intentia mea nu a fost sa realizez cel mai scump film de dupa 1989. Au fost multi bani investiti in costume, decoruri si altele, dar am vrut sa produc un film care sa fie pe gustul meu, de asta nici nu am tinut cont de bani. Am vrut sa regizez un film diferit de cele care ruleaza acum.


Dezamagit de publicul iesean



· Scenariul filmului a castigat deja premii?
Nae Caranfil: Scenariul “Restul e tacere” a castigat Marele Premiu pentru Scenariu la Festivalul International de Film de la Paris din anul 1995. Premiul Doi in “ Hartly & Merrill International Scriptwriting Competition” de la Hollywood din anul 1999. Filmul a fost prezentat in avanpremiera la Cluj in cadrul TIFF 2007 si a inchis competitia oficiala de la Locano din 2007.

· A fost un numar mai mare de spectatori cand a rulat filmul in Locano decat in Romania?
Nae Caranfil: Am ramas placut impresionat de publicul din Locano, sala era arhiplina, iar publicul a aplaudat vreo 5 minute la sfarsit si au ramas sa discute pe marginea filmului intre ei. Pot spune ca m-am bucurat mai mult de success in strainatate decat in tara cu acest film.

· Sunteti multumit de numarul de spectatori ieseni care au venit sa vizioneze premiera filmului?
Nae Caranfil: Sincer am ramas dezamagit de publicul iesean, la premiera din Iasi cam batea vantul prin sala. Dar nu sunt dezamagit de munca mea pentru ca eu am dorit sa produc un film care sa fie pe gustul meu si nu pe gustul publicului.

Niciun comentariu: